Search All of the Math Forum:

Topic: 1.33 - God reveals the transfinite numbers to Cantor.
Replies: 4   Last Post: Jun 20, 2014 7:24 PM

mueckenh@rz.fh-augsburg.de

Registered: 1/29/05
Re: 1.33 - God reveals the transfinite numbers to Cantor.

On Monday, 16 June 2014 02:03:35 UTC+2, Virgil wrote:

> In Cantor's day god got blamed for everyhing.

No, very few prominent mathematicians believed in God in the 19th century and those who did separated their religion ad mathematics. It was recognized that Cantor was on the wrong track, for instance the expression "insane aberration" was used by Schwarz in letter to Weierstraß 1887:

Nachdem ich so Gelegenheit erhalten habe, diesen Aufsatz mit Muße anzusehen, kann ich nicht verhehlen, daß mir derselbe als eine krankhafte Verirrung erscheint. Was haben denn in aller Welt die Kirchenväter mit den Irrationalzahlen zu thun?! Möchte sich doch die Befürchtung nicht bewahrheiten, daß unser Patient auf derselben schiefen Ebene angelangt sei, von der der unglückliche Zöllner 1) den Rückweg zur Beschäftigung mit concreten wissenschaftlichen Aufgaben nicht mehr gefunden hat! Je mehr ich über diese beiden Fälle nachdenke, umso mehr drängen sich mir die ähnlichen Symptome auf --. Möchte es doch gelingen, den unglücklichen jungen Mann zu Beschäftigung mit concreten Aufgaben zurückzuführen, sonst nimmt es mit demselben gewiß kein gutes Ende!
1) Zöllner, Johann Karl Friedrich, Astrophysiker, 1834-1882. Seit 1872 o. Professor der Astrophysik; konstruierte ein weit verbreitetes Astrophotometer, erweiterte die elektrodynamische Theorie W. Webers und befaßte sich später eingehend mit philosophischen Studien und wurde überzeugter Anhänger des Spiritismus.

Herbert Meschkowski:"Georg Cantor: Leben, Werk und Wirkung" 2. Aufl. BI, Mannheim (1981) p. 266f

That transfinite set theory in fact is an insane aberration becomes clear by the fact that its adherents do not even try to think about the fact that everything everywhere finitely expressible is countable or that actually infinite sequences of digits are a simple nonsense "conluded" from the fact that finite sequences of digits are not sufficient to express irrational numbers. It is a complete foolish "conclusion", but it prevails as it is the basis of set theory.

Regards, WM

[Privacy Policy] [Terms of Use]